Kitajski avtomobili v Sloveniji: kje jih popravljajo in koliko se kvarijo

Letos so Slovenci kupili že več kot 2.200 kitajskih avtomobilov. Preverili smo, kje jih servisirajo, kako dolgo se čaka na rezervne dele in kako zanesljivi so.
Še pred nekaj leti so bili kitajski avtomobili na slovenskem trgu predvsem eksotika, danes postajajo vse bolj prepoznaven del cestnega prometa. Vsako leto se njihovo število, tako po obsegu kot številu različnih znamk, povečuje.
Podatki o prvih registracijah kažejo, da so slovenski kupci v prvih enajstih mesecih letos registrirali več kot 2.200 novih avtomobilov kitajskega izvora, kar pomeni približno štiri odstotke celotnega trga novih vozil. Gre za delež, ki sicer še ne ogroža uveljavljenih znamk, a hkrati jasno kaže na hitrejšo rast, kot jo je trg zaznal v preteklosti.
Največ registracij je do zdaj zabeležila znamka Forthing, ki sodi pod okrilje Dongfenga in se je uvrstila na 15. mesto med novo registriranimi vozili pri nas. Prehitela je tudi Nissan in Mazdo.
Sledita Geely, od leta 2010 tudi lastnik švedskega avtomobilskega velikana Volva, in MG, v ozadju katerega je konglomerat SAIC.
Koliko servisov imajo
Preverili smo, kje jih servisirajo, kako dolgo se čaka na rezervne dele in kako zanesljivi so. Pri tem poudarimo, da jih je večina na slovenskih cestah šele nekaj let in so v tovarniški garanciji, kar pomeni, da jih lastniki pretežno vozijo na pooblaščene servise, ki so jih vzpostavili uvozniki.
Prav to je bil eden ključnih pomislekov ob prihodu kitajskih avtomobilskih znamk na evropske trge – ali bodo zmogle vzpostaviti primerljivo poprodajno infrastrukturo, kot jo imajo priznani proizvajalci. V Sloveniji so se uvozniki tega izziva lotili sistematično in z zanašanjem na obstoječe avtomobilske strukture. Na slovenski trg so številne kitajske znamke vstopile prek že obstoječih salonov, kjer prodajajo uveljavljene avtomobilske znamke.
Znamki Forthing in Dongfeng, ki ju v Sloveniji zastopa družba Plan-net avto, imata vzpostavljeno prodajno-servisno mrežo s 25 pogodbenimi partnerji po vsej državi. Kot poudarjajo pri uvozniku, gre večinoma za dolgoletne avtomobilske hiše, ki servisirajo tudi druge evropske, korejske in japonske znamke. “To pomeni, da razpolagajo z visoko stopnjo tehničnega znanja, sodobno diagnostično opremo in preverjenimi delovnimi procesi,” navaja direktor Marko Femc.
Podoben pristop ima tudi Geely. V Sloveniji ima deset pooblaščenih serviserjev, pri čemer ti niso nujno specializirani izključno za to znamko. “Gre za pooblaščene serviserje, ki servisirajo tudi nekatere znamke iz naše avtomobilske skupine,” pojasnjujejo pri uvozniku Geelyja v Slovenijo družbi VCAG. Med drugim zastopajo tudi Kio in Volva.
Enega pooblaščenega serviserja več od Geelyja ima MG. Na slovenskem trgu so že nekaj let in imajo pooblaščene servise v vseh večjih regijah države — od Ljubljane in Maribora do Nove Gorice, Kopra in Murske Sobote. Pri MG Motor Slovenija poudarjajo, da je dostopnost servisov ena ključnih konkurenčnih prednosti znamke.
Servise si delijo z drugimi znamkami
Skupna točka vseh treh znamk je močan poudarek na izobraževanju servisnega kadra. Pri Forthingu in Dongfengu servisna usposabljanja vodi interna tehnična ekipa uvoznika, ki je neposredno povezana s proizvajalcem. “Na ta način se v slovenski servisni sistem stalno prenašajo najnovejši tehnični standardi, diagnostični postopki in najboljše prakse,” pravijo.
Pri Geelyju so začetna in redna usposabljanja pogodbeno obvezna za vse pooblaščene serviserje, MG pa dodatno poudarja, da brez rednega certificiranja ni mogoče ohranjati garancije. “Celotno tehnično in poprodajno osebje redno sodeluje v programih, ki jih organizira uvoznik, saj je to edini način zagotavljanja učinkovite obravnave in reševanja morebitnih težav,” poudarjajo.
Pri MG serviserji niso vezani samo na omenjeno znamko, ampak imajo izkušeno tehnično osebje, ki bdi tudi nad nekaterimi drugimi znamkami. Uvoznik MG je namreč podjetje Grand Automotive Adriatic, pod katerega spadajo nekatere uveljavljene znamke, kot so Renault, Nissan in Dacia.

Rezervni deli: lokalne zaloge in evropska logistika
Dobava rezervnih delov je eden ključnih testov resnosti vsake nove avtomobilske znamke. Tudi tu so kitajski proizvajalci očitno ubrali konservativen, a učinkovit model — kombinacijo lokalnih in evropskih skladišč.
Forthing in Dongfeng imata poleg slovenske zaloge še dve evropski skladišči, na Madžarskem in Nizozemskem. “Rezervni deli iz lokalne slovenske zaloge so praviloma dobavljivi v nekaj delovnih dneh, enako velja tudi za dele iz evropskih skladišč,” pojasnjujejo pri uvozniku.
Geely ima za Slovenijo in trge jugovzhodne Evrope skladišče v Ljubljani, sicer pa deli prihajajo iz Kitajske prek Luke Koper. Ob tem imajo rezervne dele tudi v nizozemskem Amsterdamu. “Večino nadomestnih delov odpošljemo iz skladišča že naslednji dan,” navajajo.
MG za Slovenijo in Hrvaško upravlja uvozniško skladišče v Novem mestu, kjer imajo za približno 430.000 evrov zaloge. V kombinaciji z logističnimi centri na Madžarskem in Nizozemskem dosegajo več kot 96-odstotno razpoložljivost delov. Iz Madžarske deli potujejo šest delovnih dni, v nujnih lahko tudi le dva do tri, rezervne dele ih osrednja skladišča v Amsterdamu pa običajno čakajo dva do tri tedne.
Kako zanesljivi so
Vprašanje zanesljivosti ostaja najobčutljivejša točka razprave o kitajskih avtomobilih. Pri uvoznikih poudarjajo, da dosedanji podatki ne kažejo na povečano stopnjo okvar. Pri Geelyju navajajo, da “zaenkrat ni bilo okvare motorja ali menjalnika, niti en avtomobil ni obstal na cesti zaradi tehnične napake”. Podobno samozavestni so pri Forthingu in Dongfengu, kjer poudarjajo petletno garancijo do 150.000 kilometrov in primerljive stroške vzdrževanja z drugimi znamkami v istem segmentu.
Tudi AMZS pri prvih izkušnjah ne zaznava težav. Pri AMZS Motoreviji, kjer testirajo nove modele avtomobilov, doslej s kitajskimi znamkami glede zanesljivosti niso imeli slabih izkušenj, pravi Blaž Poženel, urednik Motorevije. A hkrati opozarja na ključno neznanko: “Res pa je, da nihče še ne pozna patologije kitajskih avtomobilov oziroma še ne vemo, kako se bodo s tehničnega vidika obnesli po daljšem obdobju uporabe.”
V servisih AMZS za zdaj še niso imeli izkušenj s kitajskimi avtomobili. Prav tako ne še v treh avtoservisih delavnicah, ki smo jih poklicali. Kot smo že zapisali, je večina kitajskih avtomobilov pri nas starih le nekaj let in jih v okviru tovarniške garancije lastniki servisirajo pri pooblaščenih servisih.
Čeprav kitajski avtomobili v Sloveniji trenutno delujejo kot racionalna, cenovno konkurenčna in tehnično korektna izbira, bo povpraševanje po njih dolgoročno odvisno predvsem od dveh dejavnikov: kako se bodo starali in kako stabilna bo poprodajna podpora čez desetletje in več.